Magnus Alm i Järvsö har jobbat i mer än 20 år som sjukgymnast och kan även det mesta om fötter och framförallt deras betydelse för resten av kroppen.

– Allt här i livet handlar om grunden. Du kan inte bygga hus på en dålig grund, du kan inte ta reda på fakta utan bra grundfakta, för att fötterna ska kunna bära en kropp korrekt krävs bra grund, säger Magnus.

En fot pronerar. Det vill säga den kan vrida/tippa innåt. Pronationen ser olika ut hos alla människor, för en del värre än andra. En kraftigt pronerande fot gör att knäet också viker sig innåt, bäckenet roterar och ryggen blir sned. Ena axeln blir lägre än den andra och kraften i skidåkningen som ska tas från den stora lårmuskeln hämtas istället från små muskelgrupper i ryggen, rumpan och från framsidan av smalbenet. Tröttheten är ett faktum och olycksriskerna ökar. Många olyckor sker när folk börjar bli trötta.

– Genom att lägga en anpassad iläggssula i pjäxan ändrar du understödet från dåligt till korrekt. Och helt plötsligt fungerar kroppen bättre. När foten inte längre viker sig fördelas vikten rätt, knäna får korrekt vinkel och kraften hämtas från stora lårmuskeln och vadmuskeln istället för från rygg och smalben, och du får därmed bättre styrka och ork att hantera skidorna.

Det gäller även att ha rätt sorts utrustning. Fötter kan vara breda, smala, ha höga eller låga vrister, ha höga, normala eller platta fotvalv, vaderna kan vara tjocka eller smala…

– Det går aldrig att spänna sig till en korrekt passform. Du kan inte tvinga foten att passa pjäxan. Skidvalet är också viktigt; de ska vara anpassade efter längd, inställda på rätt vikt och anpassade efter åkarens skicklighet.

Magnus får in många otäcka olyckor där benet gått rakt av ovanför pjäxan när skidorna inte löst ut vid fall. Eller hälsenor som brustit och tråkiga knäskador. Men det är inte bara iläggssulor och korrekt passform på utrustningen som är viktig för att hålla styrkan uppe och skadorna på avstånd.

– Att börja motionera och röra på sig innan skidsäsongen är mitt bästa tips. Helst i terräng så lår, rumpa och vader får jobba ordentligt. Att stretcha och öva upp rörligheten är också av största vikt så stretcha gärna varje dag!

Det här kanske kan vara något?

2016-10-18T13:18:40+00:00