ALLMÄNNA
BOKNINGSVILLKOR

Vad gäller när du bokar boende hos Destination Järvsö AB?

1. Som förmedlare är Destination Järvsö AB skyldiga att se till att:
* Gästen får en skriftlig bekräftelse på sin bokning.

* Gästen i god tid får handlingar och uppgift om var nyckeln kan hämtas samt aktuell in- och utcheckningsinformation.

* Boendet stämmer överens med angiven information.

* Gästen informeras om alla väsentliga förändringar som rör bokningen. Destination Järvsö AB ansvarar inte för de löften som tredje part kan ha gjort direkt till gästen som Destination Järvsö AB inte känt till.

2. När blir bokningen bindande?
Det är gästens ansvar att kontrollera bokningsbekräftelsen och se till att ankomst- och avresedatum är korrekta. Både gästen och Destination Järvsö AB är bundna till hyresavtalet så snart Destination Järvsö AB bekräftar bokningen (utdelar ett bokningsnummer).

3. När skall gästen betala?
Vid onlinebokning sker betalning genom Klarna Checkout. Vilka betalningsalternativ som presenteras beslutas av Klarna och är beroende av kreditvärdighet och land. Läs mer på klarna.com/se/villkor.

Vid bokning via telefon/mail/chatt kan betalning ske via Klarna Checkout eller med faktura från Destination Järvsö AB.

Vid betalning med faktura från Destination Järvsö AB gäller följande:

* Er betalning ska vara Destination Järvsö AB tillhanda senast det datum som anges i bekräftelsen. Destination Järvsö AB har rätt att ta ut en första delbetalning (anmälningsavgift) på 20 % av hyresbeloppet i samband med bokningstillfället.

* Om gästen bokar tidigare än 40 dagar före ankomst skall anmälningsavgift och eventuellt avbeställningsskydd vara betalt inom 10 dagar från det att Destination Järvsö AB sänt bekräftelse till gästen. Det beloppet räknas sedan av från det totala hyresbeloppet. Resten av betalnings ska betalas senast 40 dagars före avtalad ankomstdag.

* Bokningar som görs 39-11 dagar före avtalad ankomstdag skall betalas inom 10 dagar från det att Destination Järvsö AB sänt bekräftelse till gästen.

* Bokningar som görs 10-0 dagar före avtalad ankomstdag ska betalas omgående vid bokningstillfället.
Betalning av fakturor sker till Destination Järvsö AB:s bankgiro som du finner på fakturan. Vid betalning ska OCR-nummer anges.

4. Om gästen inte betalar i tid?
Destination Järvsö AB skickar ut betalningspåminnelser om faktura på anmälningsavgift samt slutlikvid inte blivit betalda vid förfallodatum. Destination Järvsö AB förbehåller sig rätten att avboka bokningar som inte är betalda när förfallodatum passerat.

5. Vad gäller om gästen vill avboka?
Gästen kan avboka muntligen eller skriftligen till Destination Järvsö AB. Avbokningen är inte giltig om den görs till någon annan eller sänds direkt till boendet.

* om gästen avbokar tidigare än 40 dagar före avtalad ankomst, återbetalas det inbetalda beloppet bortsett från en expeditionsavgift på 500 kr/enhet.

* sker avbokningen mellan 39–29 dagar före avtalad ankomst är avbokningskostnaden 50% av den totala hyran. Vid avbokning inom 28 dagar före avtalad ankomst är hela hyresbeloppet förverkat. Om gästen redan hunnit betala mer än vad gästen i så fall blir skyldig, får gästen tillbaka mellanskillnaden.

5.1 Ombokningar i samband med Covid-19

I och med situationen med Covid-19 gäller kostnadsfri ombokning till och med 21 dagar innan ankomstdatum för nya bokningar med ankomst till och med vintersäsongen 2022/2023. I övrigt gäller ordinarie avbokningsregler. Om du ändrar till ett boende eller boendeperiod med högre pris betalar du enbart mellanskillnaden.

6. Om det händer gästen något?
Avbeställningsskydd till ett värde av 350 kr inkluderas automatiskt vid bokning. Det innebär att gästen mot uppvisande av intyg från läkare, myndighet eller försäkringsbolag kan avboka fram till och med dagen före avtalad ankomst mot en administrationsavgift på 500 kr per enhet. Avbeställningsskyddet gäller i följande fall, som för gästen inte varit kända vid bokningstillfället:

a) dödsfall, sjukdom eller olycksfall av allvarlig art, som drabbar er själv, make/maka, sambo, familj eller medresenär.

b) inkallelse till krigsmakten eller civilförsvaret.

c) det inträffar någon allvarlig händelse utanför gästens kontroll, som gästen inte kunde förutse, vid bokningstillfället och som medför att det inte är rimligt att begära att gästen skall stå fast vid sin bokning, t.ex. omfattande eldsvåda eller översvämning i gästens bostad.

Obs! Gästen måste kunna styrka sitt förhinder med intyg från läkare, myndighet eller försäkringsbolag. Intyget skall sändas till oss inom 14 dagar från avbokningsdagen. Avgiften för avbeställningsskyddet och administrationsavgiften återbetalas inte vid avbokning.

7. Vad har gästen för rättigheter?

Om Destination Järvsö AB inte tillhandahåller boende i utlovat skick eller vid rätt tidpunkt och inte klarar av att erbjuda gästen ett annat boende vars skillnader mot det gästen bokade är så små att de saknar betydelse för gästen, har gästen rätt att frånträda avtalet. Destination Järvsö AB måste då betala tillbaka allt som betalats med avdrag för den nytta som gästen kan ha haft. Alternativt kan gästen erbjudas kompensation från Destination Järvsö AB.

Om gästen har klagomål skall dessa framföras till Destination Järvsö AB muntligen eller skriftligen så snart problemet uppstår men senast inom 24 h från att gästen upptäckt problemet.

Gästen har rätt att sätta någon annan i sitt ställe och Destination Järvsö AB måste godta den personen om inte särskilda skäl föreligger. Gästen måste i så fall meddela oss före tillträdesdagen. Destination Järvsö AB förbehåller sig rätten att ta ut en ombokningsavgift på 200 kr.

8. Vad har gästen för skyldigheter?
* För att boka/ingå avtal med Destination Järvsö AB gällande boende måste ansvarig gäst vara 18 år. Minst 1 person ska vara fyllda 18 år för att bo i boendet.

* Gästen måste vårda stugan väl och följa de ordningsregler, anvisningar och bestämmelser som gäller.

* Gästen är fullt ut ansvarig för alla eventuella skador som uppstår på boendet och dess inventarier om gästen eller annan som bereds tillträde till boendet varit vårdslös.

* Överträdelser av bestämmelser om rök- och husdjursförbud medför en saneringskostnad på 6000kr.

*Gästen får inte använda stugan till något annat än vad som avtalades vid bokningen.

*Gästen ansvarar för att boendet inte nyttjas av fler personer än boendet är avsett för.

* Om avresestädning inte är bokat ska gästen städa enligt städinstruktionerna som finns i boendet och på hemsidan. Avsyning utförs efter gästens avresa. Om boendet inte städats enligt instruktioner kommer Destination Järvsö AB att utföra avresestädning på gästens bekostnad samt debitera en extra avgift på 500 kr.

9. Krig, naturkatastrofer, strejker
Båda parter har rätt att träda ifrån avtalet om stugan inte kan tillhandahållas på grund av krigshandlingar, naturkatastrofer, arbetsmarknadskonflikt, längre avbrott i vatten- eller energitillförseln, eldsvåda eller andra liknande större händelser som ingen av parterna kunnat förutse eller påverka.

10. Vad händer vid eventuell tvist?
Gästen bör vända sig direkt till Destination Järvsö AB med eventuella klagomål snarast möjligt. Gästens möjligheter att få rättelse kan minska om denne dröjer med att framför sina synpunkter. Om gästen och Destination Järvsö AB inte kommer överens i en förhandling kan båda parter vända sig till Allmänna reklamationsnämnden. Konsumentvägledare i hemkommuner kan hjälpa till.

11. Övrigt
Alla boenden som Destination Järvsö AB förmedlar har både varmt och kallt vatten, dusch, WC, centralvärme, spis, kylskåp samt köksutrustning. Sänglinne, avresestädning, ved och förbrukningsartiklar ingår inte om inget annat anges i bokningsbekräftelsen. Rökning är förbjudet i samtliga boenden. Husdjur är endast tillåtna om det specifikt anges i bokningsbekräftelsen. Eluttag vid stugan får ej brukas för laddning av elbil eller för motorvärmare. Ej heller för elförsörjning till husvagnar och husbilar. Detta såvida inget annat anges.

Ansvarig uthyrare är:
Destination Järvsö AB
Org. nr.556747–7566
Adress: Lill-Babs torg 1, 827 50 Järvsö
Kontakt: info@jarvso.se, 0651-403 06