HYR UT VIA DESTINATION JÄRVSÖ

Hur blir du en del av destination Järvsö, vad du får för din insats, hur fungerar det att hyra ut, information om hållbara Järvsö, Snö- och barmarksgarantier, vikten av att omge sig med bra personal och skatteregler, tillsyn, försäkringar, säkerhet och byggregler mm.

  • När total yta av boendet anges så anges det i kvadratmeter med eventuellt sovloft inräknat. 
  • Sovloft räknas inte som ett eget våningsplan
  • Antal rum är rum med möjlighet till stängbara dörrar och räknas utöver kök, hall och wc
  • Vi rekommenderar att boendet utrustas med max 6 bäddar per WC
  • En ordinarie bädd är minst 80 cm bred
  • Sovrum bör ha förvaring för kläder såsom garderob, byrå eller krok samt sänglampa och gardiner som går att dra för. Alla ordinarie sängar ska ha madrasser av god kvalitet med bäddmadrass och madrasskydd. Kuddar och täcken ska vara tvättbara. 
  • kök, matplats och allrum bör ha samma antal sittplatser som antalet sovplatser i boendet.
  • Badrum ska vara utrustat med dusch och WC, alla ytskikt ska vara täta och utan synliga skador. 
  • Exteriör – Vi rekommenderar ett utvändigt skid/cykelförråd. Tomten ska vara städad. 

Vi vet att det är viktigt med bilder som visar boendet. Vi erbjuder därför alltid gratis fotografering av alla boenden som Destination Järvsö förmedlar. 

När du bygger/renoverar för att hyra ut ditt boende är det viktigt att tänka på följande

  • Följ de föreskrifter som finns i lag eller som meddelats av offentlig myndighet.
  • Använd endast produkter som är godkänd av offentlig myndighet vid installationer.
  • Ur miljö- och/eller säkerhetssynpunkt följa tillverkarens, leverantörens anvisningar för installation, skötsel och underhåll.
  • Installationer och montage skall vara fackmannamässigt utförda.
  • Följa de krav som ställs i boverkets byggregler eller meddelas av den lokala byggnadsnämnden när du bygger nytt, reparerar, bygger om eller bygger till.
  • Dessa krav ska följas oavsett om bygganmälan/bygglov krävs eller inte för att vidtagna åtgärder.
  • Förvara och handha egendom så att skada och förlust så långt som möjligt förhindras.
Vi förmedlar varje år ett stort antal boenden till besökande gäster och tar in nya boenden för förmedling under hela året.

Oavsett om du är en privat stugägare eller kommersiell boendeaktör kan du ha stor nytta av att förmedla ditt boende via oss, det är tryggt, enkelt och smidigt! Du väljer själv när och om du själv vill nyttja ditt boende.

Vi tar hand om hela processen från att göra boendebeskrivningar, fotografering av boendet till gästkontakt, bokning, nyckelutlämning och betalar sedan enkelt och smidigt ut dina pengar efter att gästen avrest.

Ditt boende blir sökbart i vårt bokningssystem och kan bokas av alla besökare på jarvso.se samt via telefon, mail och över disk på plats hos oss i Järvsö. På jarvso.se visas bilder, beskrivning, kriterier och priser för ditt boende.

För att ditt boende ska kunna förmedlas av oss krävs att det uppfyller våra grundkrav. Förutom att ditt boende bör ha hela och fräscha väggar, tak och möbler samt en god allmänbelysning vill vi att det uppfyller följande kriterier:

  • Godkända elinstallationer, ventilationsanläggningar och eventuella eldstäder.
  • Brandskyddsutrustning enl. regler.
  • Städutrustning och bra dammsugare.
  • TV med fungerande streaminglösning och/eller tv-abonnemang.
  • Textiler rekommenderas att vara lättskötta och slitstarka, vi avråder från ljusa material.
  • Vi behöver minst 2 nycklar till varje boendeenhet

Nöjda gäster återkommer gärna till samma stuga. Se därför till att alla möbler, husgeråd, kuddar, täcken etc. är hela och fräscha. Destination Järvsö hjälper gärna till med tips och idéer på åtgärder och underhåll för att din stuga ska vara på topp.

Inför att vi tar in ett nytt uthyrningsobjekt genomförs en besiktning av boendet där vi kontrollerar att boendet uppfyller de grundkrav som vi har för uthyrningsobjekt men man tittar också på utrustning, planlösning och geografiskt läge för att skapa ett underlag till beskrivning av boendet samt prissättning av ditt boende. Du får betalt efter hur ditt boende är utrustat och vilket skick det är i, läge i förhållande till lift och centrum, storlek etc. Vi utgår från en säsongsbaserad prissättning men kan komma att förändra den till förmån för tillgång och efterfrågan under säsongen.

Ägaren förbinder sig att hålla boendet i samma skick som vid besiktningen och ska så snart som möjligt meddela Destination Järvsö om något avviker från när besiktningen genomfördes. Om ägaren inte meddelar eventuella felaktigheter i objektets beskrivning kan ägaren vid eventuell reklamation bli ersättningsskyldig.

Ägaren/leverantören och Destination Järvsö tecknar efter godkänd besiktning ett uthyrningsavtal samt destinationsavtal. Tack vare att vi arbetar provisionsbaserat sker betalning för vår förmedling när stugan faktiskt blir uthyrd. Utöver provisionen faktureras också en årlig avgift för gemensam marknadsföring av varumärket Järvsö. (Läs mer under ”en del av destination Järvsö”).

Om ägaren förmedlar boendet via andra kanaler än Destination Järvsö AB och ev. Dubbelbokning uppstår har alltid Destination Järvsö AB:s bokningar företräde.

Destination Järvsö AB är en sammanslutning av starka varumärken och företagare i hela Hälsingland. Vår gemensamma uppgift är att få folk att må lite bättre genom alla fantastiska upplevelser av sport, kultur, musik och mat som finns året runt inom Destination Järvsö.

Vår målsättning är att genom besöksnäringen få fler människor att flytta till vår bygd! Helt enkelt äkta upplevelser.

Tillsammans är vi starka och kan leverera upplevelser i världsklass. Vi har idag en bra produkt, men mycket kan bli bättre. Med gemensamma mål kan vi tillsammans utveckla vår bygd för en hållbar framtid. Tillsammans kan vi göra skillnad, skapa något större än de enskilda delarna. 
Tillsammans kan vi bidra till fantastiska upplevelser för alla som bor här och för alla besökare!

Vad innebär medlemskapet i Destination Järvsö?

  • Du blir en viktig partner och delaktig i utvecklingen av vår bygd
  • Du blir en del av vår marknadsföring
  • Du får inbjudningar till möten och utbildningar
  • Du blir en del av vårt nätverk med över 200 företag
  • Medlemsavgiften regleras i ett årligt destinationsavtal som tecknas i samband med uthyrningsavtalet.

Destination Järvsö återinvesterar alla eventuella vinster som bolaget gör i marknadsföring och/eller destinationsutveckling. På så sätt kan du känna dig trygg med att vi gör allt för att få ditt boende uthyrt året om. 

Destination Järvsö har starka marknadskanaler och arbetar aktivt med eget content på hemsida, sociala medier, riktade utskick och PR.

I logiförmedlingsavtalet ingår:

  • Kostnadsfri besiktning
  • Produktbeskrivning
  • Fotografering av boendet
  • Prissättning
    Beroende på läge på objektet så rekommenderar vi olika typer av prissättning. Vi lämnar därför alltid rekommendationer för prissättning efter genomförd besiktning. Utifrån en lång erfarenhet av olika typer av boendeobjekt så kan bolaget hjälpa ägare att hitta rätt prisnivå. Bolaget hjälper också till vid rådgivning när det passar sig bäst att endast hyra ut fasta bokningsperioder eller enskilda dygn.
  • Bokning och administration kring förmedling av logi med tillhörande servicetjänster, såsom betalningsbevakning, registervård, gästinformation och hyresavräkning.
  • Nyckelutlämning
  • Gästservice
  • Ekonomisk hantering av utbetalningar och underlag för enkel redovisning.
  • Marknadsföring av boendet på jarvso.se
  • Kostnadsfri stugpärm med aktuell information (utbytes 2 gånger per år)
  • Egen ägarwebb med bokningsöversikt, möjlighet att göra egna ägarbokningar, bokningslista över egna bokningar och bokningar gjorda av Destination Järvsö, kontorapport med utbetalningar samt möjlighet att uppdatera egna uppgifter.

Du bidrar till marknadsföringen för det gemensamma varumärket Järvsö genom destinationsavtalet men utöver det är förmedling av boende via Destination Järvsö inte förknippat med några fasta kostnader – du betalar bara för våra tjänster via provision vid en faktisk uthyrning. För att optimera beläggning och maximera uthyrarens totala intäkter kan Destination Järvsö tillämpa annan prissättning än den tidigare satt till exempel vid sista minuten-erbjudanden, försäljningskampanjer och paketering.

Nivån på provisionen som Destination Järvsö tar för en förmedlingstjänst varierar beroende på vilken typ av produkt som ska förmedlas, om det är en enskild eller flera enheter, om det är nyproduktion eller inte. Ta därför kontakt med Destination Järvsö för att få aktuell och rätt information om vilken nivå som gäller för just dig.

När du hyr ut ditt boende är det viktigt att du har en stugvärd/fastighetsskötare med jour dygnet runt som finns tillgänglig för gästerna när de är på plats i boendet med lösningar på praktiska saker, såsom komplettering av husgeråd och nödvändig utrustning i boendet. Hjälpa gästerna med ev. problem som uppstår i boendet såsom ex. strömavbrott, krånglande diskmaskiner eller internet som strular.

Mellan varje gästbyte sker avsyning/stugkontroll för att kontrollera städning av boendet. Vid stugkontroll utbytes vid behov diskborste, disktrasa och toalettpapper. Upptäcks fel och brister vid stugkontrollen är det upp till fastighetsskötaren att åtgärda det alternativt vidarerapportera det till ansvarig person. Om gästen har köpt avresestädning så utförs den städningen i samband med stugkontrollen. Inför nästa gäst ankomst sköts framkomlighet såsom snöskottning och sandning vintertid.

Gästen är ansvarig för normal tillsyn av boendet samt därtill hörande fasta och lösa inventarier. Gästen ålägges att ersätta eventuell förlust eller skada på fastighet och/eller inventarier som genom eget vållande uppkommit under hyrestiden. Om gästen har klagomål skall dessa framföras inom 24 timmar från ankomst eller så snart problemen uppstår till Destination Järvsö AB

Ägaren ansvarar för sophämtning. Vintertid och i övrigt vid kylig väderlek skall boendet vara uppvärmd vid gästens ankomst. Vägen till boendet skall under vintern dessutom hållas fri från snö och is och sandas vid behov för att upprätthålla god framkomlighet. Ägaren håller boendet och dess inventarier försäkrade. Vilka regler som gäller för försäkring av boende som hyrs ut tillfälligt skiljer sig lite beroende på försäkringsbolag. Vissa försäkringsbolag har tilläggsförsäkringar och visa har enskilda uthyresförsäkringar så kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller för dig.
Följande punkter kontrolleras vid stugkontroll/avsyning:

  • Kontroll av aska braskamin/eldstad/öppen spis
  • TV, möbler, bänkytor och hyllor ska vara dammtorkade
  • Skåp och garderober är tömda från ägodelar
  • Täcken och kuddar ska vara hela, rena och ihopvikta på respektive säng.
  • Kyl, frys, spis, ugn, mikrovågsugn och kaffebryggare rengjorda.
  • Avfallssorteringen tömd och rengjord.
  • WC, dusch och bastu rengjord
  • Speglar och fönster putsade
  • Golv är dammsugna och torkade
  • Fönster och dörrar stängda

I samband med att du tecknar ett förmedlingsavtal med Destination Järvsö finns möjlighet att också sluta ett fullserviceavtal som också innefattar fastighetsservice.

I fullserviceavtal ingår (utöver logiförmedlingstjänsterna):

  • Stugkontroll och daglig skötsel
  • Enklare reparationer utförd av icke yrkesutbildad personal
  • Framkomlighet i form av snöskottning och sandning av brokvist/entré
  • Komplettering av förbrukningsmaterial, möbler och kapitalvaror mellan 200–2000 kr inkl. moms (Kostnad vidarefaktureras till ägare)
  • Komplettering efter samråd med ägare för förbrukningsmaterial, möbler och kapitalvaror över 2000 kr inkl. moms (Kostnad vidarefaktureras till ägare)
  • Vi har ett lager med städmedel och förbrukningsmaterial och kompletterar kontinuerligt i boenden.
  • Beställning, kontroll och påfyllnad av vedförråd
  • Jourtjänst

Destination Järvsö samarbetar med flera partners för fastighetsservicetjänsten och hjälper till med kontaktuppgifter till de aktörer som finns i Järvsö om det inte är aktuellt för dig att teckna ett fullserviceavtal.

Vi rekommenderar att årligen genomföra storstädning av boenden som hyrs ut. Storstädning ansvarar ägaren för att genomföra men tjänsten kan köpas av flera av våra fastighetsskötare. Destination Järvsö kan hjälpa till med beställning av tjänsten.

Städinstruktioner – storstädning inför varje säsong
Städinstruktionerna är skrivna för att passa alla objekt, anpassa städningen efter hur just ert objekt ser ut.

Allrum
• dammsug/torka alla ytor på möbler, även madrass i ev. Bäddsoffa.
- torka av tv-bänk in- och utvändigt, torka av tv och övrig utrustning.

Kök

• torka skåpen in- och utvändigt, under och ovanpå skåpen, samt väggen ovanför.
• Kastrullskåpet går att få rent med t.ex jif.
• Dra ut alla kökslådor och torka av inuti samt torka av alla lådfronter och handtag.
• Diskbänken torkas inuti samt bakom avloppsröret och det utrymme där det samlas diverse sopor.
• Rengör alla bänkytor samt diskställ.
• Rengör mikrovågsugnen inuti och utanpå.
• Dra fram spisen och gör rent bakom, rengör spisen utvändigt. Rengör plåtarna, gallret, ugnen och även taket i ugnen. Ta bort glaset på ugnsluckan och rengör detta.
• Torka utrymmet under ugnen. Rengör spisplattorna samt ringarna runt, ugnsrengöring fungerar bra till detta.
• Ta ner och rengör spisfläkten, ta ner skyddet för fläktlampan och rengör detta. Byt fläktfilter vid behov. Frosta av kyl och frys.
• Ta bort och diska alla löstagbara delar i kyl/frys, gör rent inuti. Ta bort gallret under, diska detta och gör rent under kylskåpet innan gallret sätts på plats igen.
• Rengör utsidan av kylskåpet.
• Om diskmaskin finns ska denna rengöras och silen rensas.
• Torka av bord och stolar, kontrollera även att det finns möbeltassar.
• Rengör/kalka av kaffebryggare/perkolator och vattenkokare.

Sovrum
• Tvätta alla bäddtextilier, även frottéöverdrag och madrasskydd.
• Dammsug madrasser och sängbottnar.
• Dammsug och torka av sängramen.
• Torka garderober in- och utvändigt samt ovanpå.
• Torka av sängbord in- och utvändigt.

Wc/dusch/bastu
• Ta bort ev. Beläggning i duschutrymmet, även i kakelfogar.
• Rengör badrumsskåp in- och utvändigt, putsa speglarna.
• Gör rent tvättstället både på ovan- och undersidan samt vattenlåset.
• Gör rent alla ytor på toalettstolen.
• Torka av alla rör.
• Rensa ur golvbrunnar.
• Tvätta duschdraperiet.
• Byt till ny wc-borste vid behov.
• Skura bastubänkar (även på undersidan) samt väggar i bastu om sådan finns.
• Rengör bastuhink och skopa.

Vi har den unika möjligheten att i princip ha säsong året om vilket också innebär att vi stretchar på gränserna och tillhandahåller snö- och barmarksgaranti till alla gäster som bokar boende via Destination Järvsö. Garantierna innebär att gästen har rätt att få sina pengar tillbaka om de inte kan besöka sin tilltänkta reseanledning pågrund av att anläggningarna är stängda. Idag omfattas tre besöksanläggningar av garantierna, det är Järvsöbacken, Harsagården och Järvsö Bergscykel Park och de tre reseanledningarna som skyddas är alpin skidåkning, längdskidåkning och downhillcykling.

För alpin skidåkning gäller snögaranti från jul till påsk och vi garanterar att skidanläggningen har snö nog för att hålla minst 2 nedfarter från toppen samt ett barnområde öppet. Om gästen väljer att avboka sin resa pga. Anläggningen är stängd så betalas förinbetalda pengar för boendet tillbaka till gästen.

Järvsöbacken har välpreparerade nedfarter och djupa snötäcken. Anläggningen har satsat mycket på snökanonsystem och pistmaskinsförare som skapar underlag för att snötillgången inte ska vara ett bekymmer oberoende på tillgången av natursnö.

För längdskidåkning gäller snögaranti från jul till sportlov och vi garanterar att skidanläggningen har snö nog för att hålla minst 5 km klassiska åkbara spår. Om gästen väljer att avboka sin resa pga. Snötillgången inte är tillräcklig så betalas förinbetalda pengar för boendet tillbaka till gästen.

Harsa är beläget ca. 400 m.ö.h vilket gör att det är väldigt snösäkert trots att det ligger i mellansverige. Professionell och kunnig personal ser till att det är hög kvalité på skidåkningen i Harsa. 

För downhillcykling gäller barmarksgaranti från maj till höstlov och vi garanterar att anläggningen är snöfri och säker för downhillcykling. Om gästen väljer att avboka sin resa pga. Anläggningen är stängd så betalas förinbetalda pengar för boendet tillbaka till gästen.

Du som hyr ut ditt småhus, ägarlägenhet, bostadsrätt eller hyresrätt genom ett förmedlingsföretag såsom Destination Järvsö där förmedlingsföretaget tar ut en förmedlingsavgift så betraktas förmedlingsföretaget som hyresvärd för objektet. 

Destination Järvsö anses som hyresvärd då vi hyr ut boenden i bolagets namn. Exempel är att annonser, marknadsföring på webbplatsen, hyresavtalet och fakturorna är skrivna i Destination Järvsös namn.

Destination Järvsö tar också ansvar för att avtalsvillkoren uppfylls när det gäller tillträde, ersättning, bostadens skick och nyckelhämtning.

Du som ägare ska i dessa fall redovisa den hyresersättning som du tagit del av efter Destination Järvsö dragit av sin provision. Exempelvis om hyresbeloppet är 10 000 kr och Destination Järvsö behåller 4 000 kr så ska du som ägare redovisa 6 000 kr som hyresintäkt. När du anlitar en förmedlare som är ett svenskt företag ska förmedlaren fakturera dig svensk moms. Om din uthyrning är momspliktig kan du dra av den momsen i din momsdeklaration.

Som privatperson får du ha en årlig hyresintäkt på 56 000 kr (ink moms) skattefritt. 
Fullständig information gällande skatteregler kring uthyrning av småhus, ägarlägenhet, bostadsrätt eller hyresrätt hittar du på skatteverket.se

Det är svårt att säga exakt vad man kan förvänta sig när det gäller uthyrningsgrad av boende. Det varierar mycket från år till år och är till stor del beroende på gästens unika preferenser i valet av boende. Med det sagt så finns det ändå några generella fingervisningar att gå efter. Till att börja med så behöver man skilja på vilken säsong man pratar om. Under vintertid så bokas boende ca 6–2 månader innan ankomst och reseanledningarna är skidåkning antingen alpin eller längd. Gästen stannar i regel 3–4 dagar och reser i sällskap av en eller flera familjer. Boenden i storleksordningen 6–10 bäddar nära skidåkning är de boenden som bokas först. Boende med skidnära läge är generellt sett väl bokade under mellandagar, nyårshelg, trettonhelg, sportlov och påskhelg. torsdag-söndag är generellt sett bra bokat för skidnära boende även övriga veckor på vintersäsongen.

Under sommartid är gästerna mycket svårare att peka ut. De reser i spretigare sällskap, längden på en vistelse varierar från 1-14 dagar och reseanledningarna är många fler. Valet av boende är i större grad styrt utav gästens preferenser på naturmiljö, centrumnära läge, utrustning osv. Gästen är också mer rörlig och därmed också mer flexibel än vintergästen. Det finns stor potential att utöka boendeförmedlingen sommartid och därmed är det svårt att säga något allt om när man kan räkna med att få boendet uthyrt.

Diagrammet visar en generell bild över året då flest bokningar görs av boende. I diagrammet visas inte vilka ankomstveckor som är stora utan endast när bokningar görs.

PastedGraphic