Järvsö – hållbar destination etapp III
Ett projekt finansierat av Landsbygdsprogrammet och som löper 2020-01-01 till 2022-12-31
Destination Järvsö har inlett en process mot att som första svenska destination hållbarhetscertifieras av EarthCheck, ackrediterad av Global Sustainable Tourism Council. Projektet JHDIII syftar till att hålla tempot uppe i de delar av arbetet som åvilar besöksnäringens företag. Arbetet innefattar framtagande av planer, synliggörande av framsteg, kompetenshöjning i hållbarhetsfrågor hos alla destinationens aktörer samt deltagande i ett internationellt nätverk av hållbara destinationer där vi kan dra lärdomar från andra länders hållbarhetsarbete och även bidra själva. Projektet sker i nära samverkan med Ljusdals kommun och Järvsörådet som är viktiga parter i arbetet med att bli en certifierad destination.
Det stora klivet
Järvsö – Hållbar destination etapp II
Ingen destination kan vara hållbarast. Ingen destination kan ens vara hållbar. Men alla destinationer kan bli hållbarare. Det här är vår resa.
All besöksnäring belastar miljön, det kan vi inte komma ifrån. Så fort vi reser skapar vi nya utsläpp som hotar vår framtid. Men att resa berikar både den som reser och besöksmålet på så många sätt. Så visst skall vi fortsätta resa, men på nya sätt. Både som resenär och som destination behöver vi förändra oss och minska vår egen miljöbelastning, samtidigt som vi fortsätter lära känna nya människor och få nya perspektiv på livet och världen.
Den här hemsidan utgör slutredovisningen av ett projekt som pågick åren 2016-2018, Järvsö Hållbar Destination etapp 2. Den vill ge inspiration och aha-upplevelser för den som vill göra vad Järvsö har lyckats med: skapa tillväxt och framtidstro i en mindre landsortskommun med besöksnäringen som redskap.
Redan 2012 formulerade vi i Destination Järvsö för första gången målet att bli Sveriges första hållbarhetscertifierade destination. Men detta är ingen tävling med vinnare och förlorare. Vinner gör vi bara om alla blir hållbarare, och alla destinationer har olika förutsättningar. Vad vi gjort är att titta på just vårt unika läge och ställa oss frågan: hur kan vi och våra gäster bidra till en bättre värld?
Vår projektgrupp har vänt på många stenar och valt ut några som vi arbetat extra med, hela tiden med utgångspunkten att göra Järvsö och hela Ljusdals kommun mer ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbar. Några av de svar vi kommit fram till är dessa:
• En av Järvsös viktigaste tillgångar är att tåget stannar mitt i byn. Ändå väljer många idag att ta bilen hit, för att man vill ha bilen medan man är här. Vi vill göra det enklare för våra gäster att lämna bilen hemma. Backe och lift som går ända ner till byn, bättre transportservice och fler gång/cykelvägar är förändringar som för oss ditåt.
• Vi skall fokusera på det som redan idag är den största och mest återkommande gästgruppen: aktiva barnfamiljer från Mälardalsområdet. Andra är givetvis också välkomna, men vi prioriterar inte att locka till oss gäster som behöver göra en längre resa.
• Cykling är en miljövänlig och rolig aktivitet där Järvsö har unika förutsättningar. Vi vill bli Sveriges mest kompletta cykeldestination med Europas bästa downhillcykling, crosscountrycykling, barncykling, landsvägscykling, dressincykling och fikacykling på programmet.
• Hög tillväxt i besöksnäringen är inte ett mål, utan ett medel för att uppnå vårt mål om en levande landsbygd. Järvsö skall inte bara vara en plats man vill besöka flera gånger, utan en plats dit man kan tänka sig att flytta permanent för att få högre livskvalitet och vara en del av utvecklingen.
• Social hållbarhet förutsätter att ingen stängs ute. Därför måste vi jobba mera med inkludering. Utbildningar i att undvika genusklyschor i de bilder vi marknadsför oss med blev en nyckel till att diskutera inkluderingsfrågor ur många aspekter.
• Det finns också brister i vårt miljöarbete idag som vi måste ta tag i. Bristen på fungerande sopsortering i stugbyarna var en sådan, där vi i samverkan med Ljusdals Energi AB börjat bygga upp bättre möjligheter till källsortering i fler fraktioner.
Vi är inte framme. Vägen har inget slut. Men vi vet i vilken riktning vi vill.
Välkommen med på VÅR RESA.
Projektet
Järvsö – Hållbar destination etapp II
Vad är syftet och vad har vi gjort?
Projektet Järvsö Hållbar Destination etapp 2 beviljades stöd för att under tre år utveckla och testa metoder för hållbar utveckling inom besöksnäring på landsbygden, det vi i ansökan beskrev som ”Järvsömodellen”. Under tiden skulle vi coacha företagen i destinationen och bidra vid tillkomsten av nya säljbara turistprodukter.
I projektets inledning efterlyste vi utvecklingsidéer och lade ut uppdrag i de fall idéerna stämde överens med projektets syfte. Utgångspunkten vid bedömningen har varit ”Vad bidrar mest till en mer hållbar destination?”. Detta har resulterat i ett 20-tal rapporter av olika slag, som också har lett till fortsatta processer. Projektet har också genomfört sammanlagt 18 halv- eller heldagsseminarier och workshops.
Projektgruppen har gjort två gemensamma studieresor, en till Storhogna/Vemdalen och en till Trysil. Enstaka gruppmedlemmar har gjort ytterligare studiebesök.
Projektbudgeten omfattade 2,75 tjänster under tre år, men genom att prioritera tidsbegränsade deltidsanställningar har sammanlagt 18 olika personer engagerats i arbetet under olika tider. Mer om arbetssättet längre ner på sidan.
Efter att ha satsat brett i projektets inledning fokuserade vi under andra halvan av tiden på tre huvudspår: cykelturismen, destinationens interna logistik samt hållbarhetscertifieringen.
En del resurser har också avsatts för arbete med destinationens varumärke, profil och marknadsföring utåt. Det har bl a lett fram till ”Järvsöboken 2.0”, en ”Guide för normmedveten kommunikation” och en ”Checklista för hållbara restauranger”.
Projektet avslutades med en konferens, där vi presenterade vårt arbete och våra slutsatser om vad som fungerar för en mer hållbar besöksnäring.
Järvsömodellen
Klicka på den för att förstora
Vår strategi för tillväxt
Järvsömodellen
Amanda berättar: Tanken var att jag när jag skulle utveckla Järvsö Gårdstramp skulle använda mig av Järvsömodellen. Jag började fylla i, men kände mig ganska snabbt osäker på formen. Det stod inte klart för mig hur jag skulle använda den. Var det för någon som skulle starta upp ett nytt företag, eller var det när man utvecklade en ny produkt och skulle man fylla i under alla punkter?
Jag började också fundera på hur den skulle distribueras, vem skulle få modellen och när – var det företag eller arbetsförmedlingen som skulle använda den eller rent av studenter i skolan? Det skulle behövas någon form av guidning. Resultatet av det jobbet blev att jag övergav Järvsömodellen som aktivt verktyg att jobba med, men den hade definitivt fått mig att tänka till hur jag skulle utveckla evenemanget så hållbart som möjligt.
Med det som feedback hade projektet en workshop kring detta och en ny version av Järvsömodellen togs fram. Den presenterades på vår konferens och var tryckt i det block som deltagarna fick med sig hem. Den har två versioner, en för destinationsutveckling och en för företagsutveckling. Tillsammans med modellen stod följande text:
”Järvsömodellen är en modell vi arbetar med för att utveckla Järvsö på ett hållbart sätt och för att skapa äkta upplevelser. Vi har har tagit fram 2 versioner, en för destinationer och en för företag. Vi påstår inte att dessa modeller är fulländade, utan ser mer att de ska vara en guide för att hamna på rätt spår. Det kan vara en fördel att titta på båda versionerna då vissa punkter är applicerbara för båda målgrupperna. Vi vill också understryka att modellen är en av flera strategiska verktyg. Det finns fler bra resurser att ta till, verksamt.se är ett exempel.
I Järvsö är vårt mål en levande och växande bygd och medlet för oss att nå det är en stark besöksnäring. Det illustrerar vi i vår modell som vi döpt till Järvsö Engagemangstrappa. På följande sidor hittar du modellerna och vi hoppas att du kommer att ha användning av dem. Har du förslag på förbättringar får du gärna höra av dig till oss. Vi önskar dig en hållbar långsiktig framgång!”
Vi hoppas att denna modell kommer att komma till användning för fler destinationer och fler företag – att utveckla modellen i sig har varit ett jättebra verktyg för oss i vårt jobb att utvecklas hållbart.
Klara, gå, färdiga! (Olle)
Järvsöboken 2.0
Engagemangstrappan. (Roland/Lena/Maria)